Aga tõesti! Milleks on tänapäeval maaklerit vaja, kui kuulutuse ülespanek on tehtud lihtsaks ja enamik inimesi saab sellega ise hakkama. Millist rolli täidab maakler kinnisvara müües?
Mõneti on loomulik, et kodu müümisega soovivad inimesed ise tegeleda, sest oma kodu müümine on emotsionaalne protsess ning kes ikka paremini teaks ja tunneks selle kodu omadusi,- kui ikka omanik, kes seal aastaid elanud on. Sellistele mõtetele tuginedes otsustabki suurem osa koduomanikke ise proovida kätt oma kinnisvara müügis. Tõepoolest, pärast kuulutuse avaldamist võibki omanik leida ostja, kellega on hea üksteise mõistmine ning kogu protsess sujub müügi igas etapis ladusalt.
Kui ideaalne variant kõrvale jätta, siis tavaliselt saab omanik pärast kuulutuse avaldamist küll väga palju kõnesid ja kirju oma objektiga seoses, kuid enamasti on need maakleritelt, kes soovivad objekti müügil koostööd teha. Esimese kahe nädala jooksul on objekt ka huvilistele kõige atraktiivsem, mistõttu võib tunduda, et küll kohe ka ostja leitakse. Paraku paljudel juhtudel vaibub esialgne tähelepanu kuu jooksul. Teisel-kolmandal kuul, kui omanik taas portaalides kuulutust uuendab, võib müüja juba arusaamisele jõuda, et alati ei pruugigi kodu müümine olla nii lihtne, et paned kuulutuse üles ja ongi müüdud! Selleks ajaks on omanik kulutanud juba ka oma raha, aega ja energiat. Müük on veninud ning kuulutus pole aktiivsete koduotsijate jaoks enam atraktiivne….
Mis võis sellisel puhul valesti minna?
Hind. Nagu eelpool juba mainisin, on nii kodu müümine, kui ka ostmine emotsionaalne protsess. Emotsionaalne seotus kinnisvaraga mõjutab müüja hinnatunnetust oma kodu väärtuse suhtes. Tihtipeale võrreldakse oma kodu väärtust näiteks naabrite kinnisvara hinnaga vms. Väga levinud on ka oma kinnisvara võrdlemine kinnisvaraportaalides leiduvate kuulutuste hindadega ning nende põhjal oma kodu hinna määramine. See võib olla aga väga eksitav, sest esiteks ei arvestata paljude detailidega ning portaalideski määratud hinnad võivad olla pigem soovunelmad, kui reaalsed tehinguhinnad. Kui inimesel on kindel plaan oma kinnisvara müüa, peaks hind kuulutuses olema reaalne ehk selline, et vajadusel ka hindamisakt samale summale võiks tulla. Hinna määramisel saab maakler abiks olla.
Pildid. Neist on palju räägitud. Mõningaid paranemismärke on portaalides näha. Leidub palju omanike kuulutusi, mille piltide üle nuriseda ei saa. Kuid siiski leidub jätkuvalt pilte, mis on pimedad või kus nt pildistaja peegeldus pildile on jäänud. Samuti on ruumide asetus tihti arusaamatu, ruumidesse jäetud liigseid asju või puudub emotsioon. Pildistatakse ka nurkasid või esemeid, mis ei kinnisvarast ülevaadet ega lisaväärtust, samas jäetakse olulised kohad näitamata. Mulle on meelde jäänud aastatetagune Tartus müügis olnud korter, mille kuulutuses minu mäletamist mööda olid omaniku tehtud pildid, kuid need olid tõeliselt huvitavad ja intrigeerivad, sest osades tubades kujutati omapäraseid olendeid elamas ( tõesti ei oska neid teisiti nimetada- kostümeeritud inimesed?). Pildid tegid kuulutuse meeldejäävaks ning jagasin kuulutust ka oma tutvusringkonnaga. Tõeliselt huvitav lähenemine! Ei oska öelda, kas see võte müügile kaasa aitas, kuid tähelepanu sai antud korter tänu nendele olevustele kindlasti rohkem. Olen mõelnud, et huvitav, miks turundusvõttena tuntud inimesi kinnisvarapiltidele “tavapärast olmeelu elama” ei ole pandud aga ehk see ongi liialt hullumeelne idee. Äkki kunagi teen selle ise ära!? Kokkuvõtteks piltide osas- maaklerid teevad koostööd professionaalsete fotograafidega ja saavad teid kindlasti aidata. Pildid müüvad!
Info. Puudulik info, ainult ühes keeles jms. Loomulikult saab ju omanikule helistada ja vajalik välja selgitada aga see kõik teeb kogu protsessi tüütumaks ning aeganõudvamaks. On juhuseid, kus omanik ise ka ei ole kõigest olulisest teadlik või ei oska arvestada, mis teavet oleks kindlasti vaja ostjale edastada. Vahel on esitatud teadmatusest valeinfo ( nt ei ole vajalikest portaalidest õiged andmed võetud või ei ole kõigile juriidilistele aspektidele mõeldud). Valeinfo saamine või info puudumine, võib olla tülikas ning venitada müügiprotsessi.
Tihti ei piisa vaid portaalis kuulutamisest- Kuigi ka portaalides saab osta lisateenuseid, et oma kuulutust nähtavamaks teha, on olukordi ja kinnisvara objekte, mille puhul on hoopis edukam lähenemine lisaks portaalidele tänavaplakatite, flaierite vms abil reklaami tegemine. Olen kuulnud juhusest, kus oli vaja ära müüa väga kallis ja eksklusiivne objekt, kuid sellele ei tohtinud ühtki avalikku reklaami portaalides ega ka mujal teha. Sellisel juhul pidi maakler asjale lähenema väga loominguliselt ja kasutama hoopis teistsuguseid võtteid- igatahes müüdud see sai! Suurem osa maaklereid teeb ka omavahel koostööd, mis suurendab veelgi võimalust tehinguni jõuda.
Objekti näitamine. Kui huvilised tulevad oma potentsiaalset uut kodu vaatama, on väga tähtis anda neile ruumi ja aega kodu tunnetamiseks. Huvilistel peaks olema võimalus ette kujutada seda kodu oma koduna ning lasta ka oma aus arvamus või küsimused välja öelda. Seda on aga väga raske teha, kui terve pere on kodus oma igapäevaseid toimetusi tegemas, sest tihti tunnevad koduga tutvuma tulnud inimesed end ebamugavalt – ei taha pererahvast liialt tülitada ning enamasti ei hakka nad ju ka häirivast sisekujundusest rääkima, kartes sellega solvata kodu omanikke. Kerged on tekkima olukorrad, kus koduotsijad kiikavad igasse tuppa üle läve viisakalt sisse ning sellega kogu koduga tutvumine piirdubki. Sellises situatsioonis on positiivsed emotsioonid ja kodutunne rasked tekkima. Kui teete koostööd maakleriga, võib jätta maakleri klientidega vahepeal üksi, et kliendid saaksid vabamalt kodus ringi vaadata ja arvamust avaldada kinnisvara positiivsete ja negatiivsete külgede kohta. Maakler saab mitmete arvamuste põhjal ausa tagasiside anda ning võimalusel võib omanik objektil muudatusi teha.
Nõustamine. Kui müügiprotsessil tekib takistusi või küsimusi on hea, kui saate enda maakleri poole pöörduda. Maakler pole üliinimene, kes igal alal spetsialist, kuid maakleritel on alati spetsialistidest koostööpartnerid, kes tihti hea nõuga aidata saavad.
Kõik ülaltoodu kehtib ka üürikorterite puhul. Lisaks on üürikinnisvara omaniku jaoks eriti mugav see, et maakler koostab juriidiliselt korrektse üürilepingu ning juriidilist nõu ja abi seoses üürilepinguga saab maaklerilt küsida ka hiljem.
Kokkuvõtteks võib öelda, et koostöö maakleriga teeb teie enda elu mugavamaks ning müügiprotsessi efektiivsemaks. Loomulikult on arusaadav inimeste soov end proovile panna ning ise müüa, kuid kui sellest väsite või soovite kohe paremat varianti kasutada, on mu telefoninumber ja meiliaadress Teile kättesaadavad!
Telefon 5564 7460
Katre@elamukv.ee